Olet täällä

Aina parempi kuin kilpailijat – näin se tehdään

aina_parempi_kuin_muut

Liiketoimissaan onnistunut yrittäjä jakoi minulle menestyksensä salaisuudet!

Tapasin vuosia sitten yrittäjän, joka oli tehnyt kannattavaa liiketoimintaa 70-luvulta saakka. Liikevaihtoa oli 40 miljoonaa euroa ja vuosituloskin reilun miljoonan, henkilökuntaa noin 60. Pääsin tekemään hänen kanssaan yhteistyötä henkilöstön osaamisen kehittämisen parissa.

Monta kertaa keskustelimme liiketoiminnasta ja erilaisista tavoista harjoittaa jatkuvasti kannattavaa toimintaa. Rohkaistuneena kysyinkin häneltä suoraan, mikä on hänen menestymisensä salaisuus.

- Olemme aina parempia kuin kilpailijat, oli yksinkertainen vastaus.

Olin vaikuttunut, kun hän kertoi urastaan ja liiketoiminnan johtamisen perusperiaatteista. Tässä niistä oleellisimmat. Kokeilkaa reippaasti, kunhan vain muistatte soveltaa omaan liiketoimintaanne ja sen asettamiin vaatimuksiin. Vaikka ohjenuorat saattavat kuulostaa ja tuntua yksinkertaisilta noudattaa, vaatii onnistuminen aimo annoksen tilannekohtaista harkintaa.

Päästä parhaat tyypit ovesta sisään ja ovesta ulos

Parhaat kyseiselle toimialalle hakeutuvat henkilöt odottavat yrityksen etuovella päästäkseen kehittämään itseään toimialan huippuammattilaisiksi. He hakeutuvat minulle töihin, koska tietävät, että kaikki on mahdollista. Koulutus on tähän avainsana tutoroinnin ohella.

Valitsen motivoituneimmat ja kehityskykyisimmät. Sellaiset, joilla on palava into jättää minut ja yritykseni muutaman vuoden päästä juuri, kun olen kouluttanut heistä huippuammattilaisia. 

Jättävät sinut ja yrityksesi juuri, kun olet heitä vuosia kouluttanut ja kehittänyt, parahdin. 

Niin, silloin he ovat kaikkensa antaneet ja heidän on aika siirtyä toimialan yrittäjiksi ja aloittaa oma liiketoiminta. Toimialalla kasvu pienestä isoksi on hidasta, joten kilpailijoikseni en heitä koe, vaikka yrittäjiksi minun palkkalistoiltani lähtevätkin. Minulla ei ole heille enää juurikaan mitään annettavaa.

Niin, ja uudet tyypit odottavat siellä etuovella. Rulla pyörii.

Tee uuden tiedon hankkimisesta säännöllistä ja johdonmukaista

Uusin tieto on parasta tietoa. Valjastan vuosittain innokkaimmat ja motivoituneimmat henkilöt hankkimaan uusinta tietoa liiketoiminnan eri sektoreilta erilaisiin koulutuksiin ja kehittämishankkeisiin osallistumalla. He ovat kuin satelliitteja keräämässä maailmalta uutta tietoa.

Suurimpiin muutosprosesseihin valjastan jollain tavalla koko henkilöstön. Näin varmistamme yhteisen näkemyksen ja yhteisen tietotason kaikille. Räätälöidyt valmennusratkaisut sopivat tällaiseen parhaiten, ne ovat aina alkupiste johonkin uuteen suuntaan. 

Varmista, että uusi tieto on kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla

Sovellan uutta tietoa liiketoimintaan kysymällä koulutuksiin ja valmennuksiin osallistuneilta muutaman tärkeän kysymyksen aina lähipäivien jälkeen. Mitä asioita koulutuksessa käsiteltiin, miten uutta tietoa voidaan käyttää meidän liiketoiminnassamme, miten uusi tieto levitetään meidän organisaatiossamme kaikille sitä tarvitseville ja mitä kehittämistoimenpiteitä alamme tehdä uuden tiedon siivittämänä?

Kehittäminen on säännöllistä, systemaattista, nopeaa ja tuloksellista. Yksinkertainen on tehokasta.

Poimi parhaat hyödyt

Mitään hyväntekeväisyyttä tämä ei ole. Bisnes vaatii tekijänsä ja menetelmänsä. Motivaatio pysyy hyvällä tasolla sisäsyntyisesti.

Askel askeleelta edetään pisteeseen, jossa kaikki mahdollinen on saavutettu. Toimialan alhaisimmat sairauspoissaolot. Toimiminen sisäisenä yrittäjänä yrityksen sisällä. Kokonaisvastuu omasta vastuualueesta. Parhaat taloudelliset tulokset.

 

Mauri Halonen, myyntijohtaja, Markkinointi-instituutti ja Rastor, Oulu ja Kuopio

Voiko monimutkaista ja alati muuttuvaa maailmaa ymmärtää niin, että siellä voisi toimia rationaalisesti? Mauri Halonen katsoo maailmaa ja sen muutosta kansantaloustieteilijän yksinkertaistavasta näkökulmasta. Hänen intohimonaan ovat liiketalouden prosessien yksinkertaistaminen, selkeyttäminen ja tehostaminen sekä ihmisten toiminta työyhteisöissä.

Tutustu Markkinointi-instituutin yritysvalmennuksen palveluihin  ja ota yhteyttä. Räätälöidään yhdessä teidän tavoitteitanne tukeva kokonaisuus.

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset:

    ---

    MMA-blogi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimittama verkkojulkaisu, jonka julkaisualusta on mma.fi-verkkosivusto. MMA-blogin päätoimittaja on viestintäpäällikkö Sirkku Rytkönen (sirkku.rytkonen(a)mma.fi)  www.mma.fi/blogi #MMAblogi

    Kommentit

    Mitä tuohon "Päästä parhaat tyypit ovesta sisään ja ovesta ulos"-kappaleeseen tulee, niin olen samaa mieltä ko. yrittäjän kanssa ettei ole syytä stressata turhaan/itkeä ja huutaa firman loppua kun joku haluaa erota tultuaan huippuammattilaiseksi ja kenties ryhtyä itsekin yrittäjäksi nyt kaikkensa antaneina. Nurkan takana voi olla jopa parempikin seuraajaehdokas odottamassa tilaisuuttaan tulla firmaan kehittyäkseen vielä paremmaksikin huippuammattilaiseksi kuin hänen edeltäjänsä.